Tämän blogin
tarkoitus on tiedottaa LUT Energian opetuksen kehitysryhmän toiminnasta ja
suunnitelman etenemisestä. Alkuponnistus työhön saatiin 10.10.13 järjestetyllä
starttitapahtumalla, jonne LUT Energian johtaja oli kutsunut kaikki ideoimaan
mm. opintojen sisältöä, opetuksen menetelmiä ja projektioppimisen
mahdollisuuksia. Paikalla tiedotettiin myös käytännön uudistuksista ja
reunaehdoista ja katsottiin muutamat pohjustukset päivän ideointisessioon.
Seuraavaksi kokoonnumme 21.10. pienemmällä ryhmällä tarkentamaan tämän vuoden
työskentelyn tavoitteita ja työmenetelmiä.
Yksi keskeinen
tavoite on jo tiedossa: Tarjoamamme energia-, sähkö- ja ympäristötekniikan
insinöörikoulutuksen suorittaneet ovat tulevaisuuden osaavia kärkityyppejä,
jotka pelkän ammatillisen tietosisällön lisäksi hallitsevat monipuolisesti
työelämän taitoja, ovat päteviä ongelmanratkaisijoita ja pystyvät ideoimaan ja
rakentamaan jotain aivan uutta.
Ensimmäisen
päivän päätteeksi päädyimme jatkamaan työtä valmisteluryhmällä, johon
alustavasti kuuluvat Mikko Kuisma (PJ), Anne Jordan, Aija Kivistö, Ahti
Jaatinen-Värri, Maija Leino, Henna Peltoniemi, Samuli Honkapuro, Hanna Niemelä,
Johanna Naukkarinen, Henri Eloranta + 2 muuta opiskelijaa (ente & ymte).
Tämä ryhmä työstää opetussuunnitelmaa yhdessä kaikkien laitoksen opetukseen
liittyvien kanssa, sekä kuuntee herkällä korvalla myös esimerkiksi
tulevaisuuden yritysmaailman tarpeita.
Valmisteluryhmä
raportoi työstään seurantaryhmälle, joka koostuu seuraavista: Jarmo Partanen,
Esa Vakkilainen, Timo Hyppänen, Risto Soukka, Pertti Silventoinen, Minna
Loikkanen, Marjaana Lehtinen, Johanna Kosunen ja Tarja Sipiläinen.
Pyrimme myös siihen, että työskentelyn pääpiirteitä
ja tuloksia voit seurata tämän blogin kautta.
Ideioinnissa saimme aikaan innokastakin keskustelua ja osallistujilla tuntui jäävän vielä sanottavaa. Parhaita asiantuntijoita käyttämällä saamme parhaan suunnitelman.Tästä on hyvä jatkaa.
Ideoita kerättiin mm. tarralapuilla. Lapuista puuttui vielä hulluja ideoita, joiden keräämistä jatketaan.
Ideointivaiheessa käytettiin erilaisia apuvälineitä...
Koko OPS-työ pähkinänkuoressa, tähän löydät tiivistettyä lisätietoa LUT opettajan laatuoppaan luvusta 3 ja siltä löytyvistä lähteistä, ja esim W5W-hankkeen sivuilta.
Opintojen malli pitäis saada päätettyä ensimmäisenä, mutta kurssien kuvaukset taas vaaditaan jo jouluksi. Tuleeko meillä kiire? ;)
VastaaPoista