tiistai 10. joulukuuta 2013

KOMMENTOIKAA projektikurssin kuvausta viim. 13.12.

KOMMENTOIKAA alla blogissa tai lähettämällä spostia mikko.kuisma ät jne. Takarajana perjantai 13. päivä.

Projektin kuvaaminen pika-aikataululla opinto-oppaan kurssimuotoon on haasteellista, sillä järjestelmämme ei oikein muuhun kuin perinteiseen tapaan toteuttaa ja suorittaa kurssi. Lisäksi kuvauksen pitäisi taipua moneen eri tarpeeseen, joita voi ilmetä projetkiaiheen tullessa yllättäen esim. teollisuudesta tai sähköpolkupyörän maahantuojalta(kuten juuri äsken).

Lyhyesti - projekti on kuvattu kurssiksi seuraavin periaattein:

  • Monistettavissa 
  • Nimi: Projektityöskentely N, N = {1, 2, 3, ...}  
  • Kuvattu siten, että tavoitteet riippuvat roolista
  • Suoritustapana työskentely valitussa roolissa - Korostan vielä kokemuksesta, että työskentely pitää dokumentoida ja arvioida, projektin lopputulos ei ole tärkein opetukselliselta kannalta
  • Arvostelu: hyväksytty/hylätty. Viittaan vielä edelliseen, joko työtä on tehty ja samalla opittu tai sitten ei ole tehty mitään/ei ole tehty yhtään oikeita asioita. Tässä valmentajan rooli on tärkeä, pitää katsoa, että lähdetään oikeaan suuntaa ja välillä tarkistetaan, että tehdään oikeita asioita

----------------->>>>>>>
Tässä linkki MSword-kurssikuvauslomakkeeseen, jota Pertin ja Hannan jäljiltä vielä muokkasin.
<<<<<<<<----------------

Oma esitys on, että päräytetään kurssit Projektityöskently 1 ja Projektityöskentely 2 käyntiin. Ensi vuonna ei tarvita kuin yksi, mutta aloittavan opiskelijan pitää suunnitella HOPS koko opinnoille, eikä ole mukava, että näitä lisäillään koko ajan. Vai pitääkö laittaa samalla logiikalla Projektityöskentely 3.

Pohjatietoa
Yksi esimerkki kurssikuvauksen haasteesta on kaavailemamme taloprojekti, jossa ensimmäisenä vuonna osallistutaan esim. teknisen piirustuksen kurssin yhteydessä piirtäjänä/alihankkijana, toisena vaikka suunnittelutehtävissä, kolmas taso on vaikkapa johto tai budjetointi tai oman alan asiantuntijatehtävät. Sama opiskelija siis osallistuu eri roolissa eri vuosina projektiin, joka voi olla pääpiirteittäin sama joka vuosi. Kurssisuoritusta ei voi antaa samasta kurssista useaan otteeseen, joten kursseja pitää olla yhtä monta kuin mitä eri rooleja on järkevää harjoitella.

Yksi näkökulma on, että ei ole järkevää tehdä opintopisteiltään suuria kokonaisuuksia. Pienetkin osasuoritukset tuntuvat palkitsevilta opiskelijalle kun saavutetaan jokin etappi, myös opintotuen kannalta. Pieni pala on parempi haukata kun olla kokonaan ilman, jos ei suuri mahdu suuhun. Myös tältä kannalta liukuva, työhön perustuva opintopistemäärä on perusteltu. Liukuvaa opintopistemäärää on kaivattu jo aiemmin allekirjoittaneen projektikursseilla, mm. Analogiasignaalin käsittely. Sama pätee koulutuksen järjestäjän 55 op/v suorituksiin, eli mieluummin vaikka vähän kuin kuin kokonaan ilman.

Kurssin sisällön kuvaus on tehty myös melko geneerisellä tasolla, koska projektin suoritus voi olla vaikka toimiminen kattilalaitoksen modernisoinnin suunnittelun dokumentoinnissa, elektroniikan suunnittelu mittausanturille, sähkö-, LVI tai eristystöihin osallistuminen talonrakennuksessa, projektin hallinnolliset tehtävät, tapahtuman järjestäminen tai järjestötoiminnassa kursion järjestäminen kaikkine organisointeineen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti