Tänään aamupäivällä pidettiin istujaiset uuden projektikurssin käytännnön toteutuksen tiimoilta. Mukana olivat Hanna Niemelä, Mika Luoranen, Samuli Honkapuro, Maija Leino, Ahti Jaatinen-Värri ja allekirjoittanut. Löydettiin vielä pientä viilausta kurssikuvauksesta (mm. merkitty kandikurssiksi joka sopii tothtoriopintoihin?) ja päädyttiin rajaamaan ensimmäinen harjoittelukierros suomenkieliseksi.
Mietittiin, miten saadaan YMTE-ENTE-SÄTE näkökulmat ja opiskelijat yhteen, etenkin jos joinain vuosina eri koulutusohjelmista on eri määrä opiskelijoita. Samoin pohdittiin mm. tehtävänasettelua, että miten se on riittävän väljä, jotta opiskelijat saavat itse olla muodostamassa ja ideoimassa ongelmanasettelua, mutta ettei se samalla ole liian laaja ja hahmottumaton. Yhtenä konkreettisena tehtävänantajana voisi toimia vaikka Lappeenrannan kaupunki, joka tarjoaisi esim. jonkin kehitystä vaativan alueen konkreettiseksi leikkikentäksi tehdä vaikkapa sähkön/lämmön jakeluverkon suunnitelmatyötä kestävälle pohjalle. Joskus kyseessä voisi olla vaikkapa konkreettinen kohde, johon eri ryhmät jättävät ehdotuksensa. Motivaatiota saataisiin todennäköisesti nostettua kun suunniteltavana on aito kohde eikä keksitty harjoitustyöaihe. Työstetään tätä eteenpäin ja käytettään hyödyksi myös tuleva koulutus, jonka jälkee meillä konkreettinen toteutussuunnitelma ensi lukuvuodelle.
Klo 12 siirryttiin OPS-ryhmän pariin, jossa tarkistettiin aikataulua. Sen perusteella todettiin, että:
-Alkuosa kandivaiheesta on saatu melko hyvin yhtenäiseksi
-Kandin loppuosassa täytyy olla jo koulutusohjelman opintoja enemmän, eli kaikille samaa ei toimi.
-DI-vaiheessa ei ole löydytty suuria muutospaineita, lähinnä selkeyttämistä ja nimämistä samalla tavoin eri kohteissa. Sama terminologia myös kandiopintoihin.
-ENTE:n ryhmitelty kurssilista (palikka, moduli) oli saanut vaaleanvihreää valoa, eli koettu auttavan opintojen ohjauksessa. Aila ja Anne tsekkaavat ja toimittavat Mikolle
-YMTE:n koulutus säilyy pääpiirteittäin samana, Henna toimittaa tarkistusten jälkeen Mikolle koosteen
-SÄTE:llä eniten tarvetta valinnaisuudelle pääaineen sisällä, johon palikkamalli taipuu mukavasti. Sähköpätevyys ja siihen vaadittavat opinnot saatu kuvattua mukaan. Samuli ja Mikko jatkavat KE 29.1. klo 10 työstöä
-Tehdään konkreettiset esitykset sopivilla vaihtoehdoilla 31.1. seurantaryhmän kokoukseen, Mikko koostaa, toimittakaa tätä ennen matsku.
-KMikko
Mietittiin, miten saadaan YMTE-ENTE-SÄTE näkökulmat ja opiskelijat yhteen, etenkin jos joinain vuosina eri koulutusohjelmista on eri määrä opiskelijoita. Samoin pohdittiin mm. tehtävänasettelua, että miten se on riittävän väljä, jotta opiskelijat saavat itse olla muodostamassa ja ideoimassa ongelmanasettelua, mutta ettei se samalla ole liian laaja ja hahmottumaton. Yhtenä konkreettisena tehtävänantajana voisi toimia vaikka Lappeenrannan kaupunki, joka tarjoaisi esim. jonkin kehitystä vaativan alueen konkreettiseksi leikkikentäksi tehdä vaikkapa sähkön/lämmön jakeluverkon suunnitelmatyötä kestävälle pohjalle. Joskus kyseessä voisi olla vaikkapa konkreettinen kohde, johon eri ryhmät jättävät ehdotuksensa. Motivaatiota saataisiin todennäköisesti nostettua kun suunniteltavana on aito kohde eikä keksitty harjoitustyöaihe. Työstetään tätä eteenpäin ja käytettään hyödyksi myös tuleva koulutus, jonka jälkee meillä konkreettinen toteutussuunnitelma ensi lukuvuodelle.
Klo 12 siirryttiin OPS-ryhmän pariin, jossa tarkistettiin aikataulua. Sen perusteella todettiin, että:
-Alkuosa kandivaiheesta on saatu melko hyvin yhtenäiseksi
-Kandin loppuosassa täytyy olla jo koulutusohjelman opintoja enemmän, eli kaikille samaa ei toimi.
-DI-vaiheessa ei ole löydytty suuria muutospaineita, lähinnä selkeyttämistä ja nimämistä samalla tavoin eri kohteissa. Sama terminologia myös kandiopintoihin.
-ENTE:n ryhmitelty kurssilista (palikka, moduli) oli saanut vaaleanvihreää valoa, eli koettu auttavan opintojen ohjauksessa. Aila ja Anne tsekkaavat ja toimittavat Mikolle
-YMTE:n koulutus säilyy pääpiirteittäin samana, Henna toimittaa tarkistusten jälkeen Mikolle koosteen
-SÄTE:llä eniten tarvetta valinnaisuudelle pääaineen sisällä, johon palikkamalli taipuu mukavasti. Sähköpätevyys ja siihen vaadittavat opinnot saatu kuvattua mukaan. Samuli ja Mikko jatkavat KE 29.1. klo 10 työstöä
-Tehdään konkreettiset esitykset sopivilla vaihtoehdoilla 31.1. seurantaryhmän kokoukseen, Mikko koostaa, toimittakaa tätä ennen matsku.
-KMikko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti