tiistai 18. maaliskuuta 2014

Projektioppiminen ja ryhmän toiminta - koulutuksen antia 11.-12.3.

Ryhmät pääsivät heti itse hommiin - tekemällä oppii.
Projektioppimiseen ja ryhmän ohjaamiseen saatiin kaksipäiväinen tehopaketti Anniina Hukarin (Taito-training) vetämänä. Mukana oli yhteensä toistakymmentä osallistujaa SÄTE:ltä, YMTE:ltä ja ENTE:ltä. Apuvalmentajina toimivat paikalliset Johanna Naukkarinen, Pertti Silventoinen ja Mikko Kuisma. Päivien aikana käsiteltiin teemoja mm. kurssin suunnittelusta ja toteutuksesta, menetelmistä, arvioinnista, haasteista sekä ryhmän toiminnasta ja ohjaamisesta. Pertti ja Mikko kertoivat myös omista kokemuksistaan ja menetelmistään projektikursseissa.

Heti hommiin

Opiskelijoiden aktiivinen osallistuminen on yksi nykyaikaisen oppimiskäsityksen peruskiviä, joten osallistujat pääsivät heti konkreettisesti hommiin ryhmissä. LUT Energian yhteinen projektikurssi sai mukavasti lisätuulta ja konretiaa, samoin muita projektikursseja työstettiin innolla. Myös pääosin projekteista koostuva 20 op:n Elektroniikan tuotesuunnittelun DI-syventymiskohde eteni J-P:n, Mikon ja Pertin työstämänä. Ensimmäisenä päivänä pohdittiin mm. koulutuksen tarvetta ja toteutusta sekä ajallisia haasteita. Toisen päivän teemoina olivat mm. arviointi, ryhmän toiminta, vuorovaikutus ja ohjaaminen.

-Täällä on tehty jo vuosia loistavaa työtä ryhmien ja projektioppimisen parissa ja fiilis on loistava. Projektimaista koulutusta pyörittäneillä opettajilla on paljon annettavaa muille LUTin sisällä, Hukari summaa kahden päivän jälkeisiä tunnelmia.
-Päästiin yhdessä tekemään ja takuulla nähdään uusia projektikursseja. Projektiopetus sopii mainiosti insinöörikoulutukseen.

Seuraavana askeleena on viimeistellä kurssilla työstettyjä suunnitelmia. Socrativella tehdyn gallupin mukaan seuraavana askeleena on työstää yhdessä myös projektioppimisen työkalupakkia ohjaajien ja opiskelijoiden käyttöön.
 Anniina (oik.) on pedagogisesti pätevöitynyt DI, jolla on yli kymmenen vuoden kokemus koulutus-, ryhmätyö- sekä esiintymistaitojen koulutuksesta teollisuudessa, kuntasektorilla ja oppilaitoksissa. 
Osallistujat pohtivat heti alkuun mitä projektioppiminen on ja miksi projektimaista opetusta kannattaa ylipäätään järjestää. 
Osa tiloistamme mahdollistavat myös työskentelyn ryhmissä. Ryhmätyöskentelyn resursseihin ja opiskelijoiden omatoimiseen työhön on LUTissa kehitteillä myös uusia tiloja.

 ------------------------------------------------------------

Nuorten akatemian sivuilta löytyy materiaalia, esim.:

Projektin työkirja

Projektiopas nuorten kanssa toimiville opettajille ja ohjaajille

Projektin vaiheet

Lisää ideoita löytyy myös mm. seuraavista lähteistä
Leskinen, Rymä toimimaan, Taito ps-kustannus 2010
Kataja, Jaakkola, Liukkonen, Ryhmä liikkeelle, taito ps-kustannus 2011
Ranne, J., Anna palaa! Käytännön palautetaitokirja, 2005
Kallio, H., Tehoa ja taitoa työelämän esiintymistilanteisiin, Karisto 2006
Aalto, M., Ryppäästä ryhmäksi, 2000
Repo-Kaarento, S., Innostu ryhmästä, Kansanvalistusseura 2007
Kupias, Peltola, Onnistu palautteessa, wsoypro 2011
Kantojärvi, fasilitointi luo uutta, Talentum 2012
Kopakkala, Porukka, jengi, tiimi, Edita 2011
Vuorinen, I. Tuhat tapaa opettaa.
Koski Reetta, Ideapakat, www.ideakoski.fi 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti