tiistai 19. marraskuuta 2013

19.11. Sähkömarkkinalabran ideapalaveri

19.11. kokoonnuttiin Sähkömarkkinalaboratorion (tuttavallisemmin SM-labra) porukalla ideoimaan tulevaa opetussuunnitelmaa. Saatiin aikaiseksi hyviä ideoita, lennokasta keskustelua ja akateemista debattia. Ideat on nyt talletettu pyhiin kääröihin, tässä muutamia poimintoja keskustelusta:

  • Pohdittiin matematiikan opetuksen roolia; pitäisikö opiskella matematiikkaa erillisaineena vai matemaattisia työkaluja, ja miten matematiikkaa pitäisi opettaa insinööreille
  • Ongelman formuloiminen matemaattiseen muotoon ja sen ratkaisu matematiikan työkaluilla ovat keskeisiä insinöörin osaamistavoitteita.
  • Tietoliikennetekniikka, tietovarastot ja koodaus ovat asioita, jotka tulee jokaisen sähkötekniikan insinöörin hallita
  • Taloudellisten reunaehtojen ymmärtäminen on keskeistä (myös) insinöörille
  • Tulee ymmärtää tarkastelun taserajat ja osaongelman rooli kokonaisuuden kannalta
  • Sivuaineeksi kannattaa valita jotain ihan muuta kuin sähkötekniikkaa
  • Jokaisen sähköinsinöörin tulee ymmärtää voimalaitosten ja sähköenergiajärjestelmän toimintaperiaatteet
  • Sähkömarkkinoiden opetuksessa on (jatkossakin) kaksi suuntausta
    • Sähköverkot, jossa keskeistä osaamista on verkon sähkötekninen mallintaminen, verkkoliiketoiminta sekä toimintaympäristön vaikutusten ymmärrys.
    • Sähkömarkkinat, jossa keskeisessä roolissa ovat yleinen markkinoiden toiminnan ymmärtäminen, sisältäen kansantalouden ja rahoituksen perusteet, sekä sähkömarkkinoiden erityispiirteiden osaaminen
  • Järjestetään uusi älykkäitä energiajärjestelmiä käsittelevä kurssi, jossa käsitellään vaihtuvia ajankohtaisia aiheita (smart grids, pientuotanto, varastot...) ja joka on tarkoitettu laajemmallekin porukalle. Kurssi voisi toimia yhdyskunnan energiasuunnittelun projektityön pohjana (erilliset kurssit, mutta linkitetty ajallisesti ja sisällön puolesta yhteen)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti