OPS-kello pyörii ja järjestelmä vaatii meiltä mm. kurssikuvauksia viimeistään 16.12. Tämä järjestys tietysti vaatii meidät menemään kurssit edellä puuhun, mutta tuleepa tehtyä nopeaan tahtiin. OPS-työ on joka tapauksessa jatkuvaa.
Marrakuussa ja joulukuun alussa kiirellisiä toimia vaativat seuraavat:
- Varmistetaan lakisääteiset/vastaavat asiat kursseissa kuntoon, esim. sähköpätevyydet, alakohtaiset ryhmät hoitavat
- Työstetään malli, jolla projektit saadaan joustavasti seuraavaan opinto-oppaaseen. Suoraviivainen vahtoehto tarjota projektit kursseina, joissa liikkuva noppamäärä. P. Silventoinen valmistelee hahmotelmaa, työstetään yhteisesti netissä.
- Tutkinto-ohjelman alustavan rungon kuvaaminen joulukuun alkuun. mm. miten keskusteluissa olleet modulit ryhmitellään tutkinto-ohjelmaksi ja mitä konreettisesti (kursseja, projekteja) on kussakin modulissa. Pidetään siis vielä ideointi auki siitä, että mitä aloilla tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa, mutta konkretisoidaan siitä samalla hahmotelmaa oppaan muotoon, alakohtaiset ryhmät + yleisryhmä.
- Joulukuussa esitys tähänastisista tuloksista seurantaryhmälle, alustavasti viikolla 50
- Tarkistetaan kiireellisten asioiden jälkeen muiden muutokset ja muihin vaikuttavat muutokset + muille tarjottavat sivuaineet (sivuainemodulit)
- Tiivistetään työtä MAFY:n kanssa - palaveri sovittu KE 20.11. klo 12 6. vaiheen kahviosta startaten, tervetuloa
- Tunnistettiin modulirakenteen haasteita, kuten: miten joustavuus esim. kun opiskelija haluaa korvata yksi modulin kurssi toisella soveltuvalla, hyväksyntä ym. vastuu, tulospisteet kenelle, tarvitaanko moduliin vastuuopettaja ja aloitus-+päätöstilaisuus, oppimispäiväkirja, vaihtoehdot, sama kurssi monessa modulissa ym. - näihin palataan
- Taloprojekti - LVIS-suunnittelu(toteutus)
- Koneprojekti - puretaan ja analysoidaan vuosittain eri aihe esim. metsäkone, auto, polttomoottori... inverse engineering
- Firmaprojekti - jatkuva-, useampivuotinen projekti jossa pyöritetään oikeaa firmaa, esim. energiatodistuksien myyminen, kahvi- ja limuautomaatti,...
- Yhdyskuntasuunnitteluprojekti - jatko taloprojektiin
- Höyrylaivaprojekti - tehdään, opitaan ja huvitellaan samalla
- Käytiin läpi aliryhmien saavutuksia lyhyesti, laitetaan mahdollisuuksien mukaan tänne nettiin samalla tuunustaen, että nämä eivät ole vielä valmiita. Yleisinsinöörin osaamisesta tarinaa jo tulikin
- ENTE:n ryhmässä moduli-ajatus opintojen rakenteessa oli koettu selkeyttävän kokonaiskuvaa
- Yleisestikin todettiin, että ei tehdä esim. modulimuutosta vain siksi, että joku sanoo, vaan tavoitteena parempi, kauniinpi, komeampi, houkuttelevampi, motivoivampi, tehokkaampi... - suunta ja ensimmäiset tulokset näyttävät positiiviselta!
- Nyökyteltiin, että jos teemme isoja muutoksia, niin ne kannattaa tehdä nyt tässä samalla rytinällä kun rukkaamme yhteisen tutkinto-ohjelman ja LUT:in DI-raamit muuttuvat

Keskusteltiin terminologiasta, joka aiheuttaa sekaannuksia. Tähän tehdään joku sanakirja, mutta aloitan seuraavassa. Jos nyt oikein ymmärsin, niin tämä tuleva yhdistetty (kandi?)paketti on nimeltään tutkinto-ohjelma. Tässä tutkito-ohjelmassa on vähintäänkin maisterivaiheessa vähintäänkin kolme pääainetta-ENTE-SÄTE-YMTE. LUT Energian tutkinto-ohjelmassa on kolme hakukohdetta ENTE-SÄTE-YMTE. Modulilla tarkoitetaan pienempää kokonaisuutta, jossa toisiinsa liittyviä kursseja ja mahdollisesti projekti. Modulin koko olisi alustavasti n. 15-25 op, eli samaa kokoluokkaa kuin nyk. sivuaine.
Kun kerran tuohon jäykkään pää-sivuaineraamiin tuli väljyyttä (kts. toka postaus ja vrehtorin kirje), niin mahdollisessa tulevassa modulirakenteessa voisi olla esim. maisterin SÄTE pääaineessa (kuvitteelliset) modulit Elektroniikkasuunnittelu 22 op, Tuotteistus ja markkinointi 18 op, Sähkömarkkinat 21 op, Digitaalijärjestelmät 20 op. Tällä saadaan paremmin sidottua noita opintojaksoja toisiinsa tuomaan punaista lankaa ja osaamisaloja opiskelijalle, opetusta suunnitteleville, työnantajalle... Määritellään projekti eri postauksessa
-KMikko-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti