torstai 21. marraskuuta 2013

Tapaaminen matematiikan kanssa 20.11.13

Keskiviikon tapaamisessa  vieraanamme oli MAFYltä Matti Heiliö ja Jouni Sampo. Keskustellimme yleisesti koulutuksen järjestämisestä ja muutoksista. Muutoksista juuri työn alla on pohdinnassa on ensi vuonna alkavat kuusiviikkoiset periodit ja intensiivijaksot. Matematiikan opetuksessa on pohdittu mm. miten intensiiviviikolla tarjottaisiin apua ja ohjausta omatoimiseen toimintaan ja jatkuuko/onko osa nykyisestä seitsenviikkoisesta kurssista intensiivijaksolla. Keskusteltiin myös, että mitkä ovat kansallisella ja kv-tasolla matemaattiset valmiudet jotka kandilla ja maisterilla oletetaan olevan.

Jouni Sampo on ansiokkaasti jatkanut aikaa vievää työtä konkreettisten esimerkkien tuomiseen matematiikan opetukseen. Samalla saatiin käyntiin keskustelu, että miten kaavailluista projekteista saadaan esimerkkejä ja ratkaistavia ongelmia matematiikan opetukseen. Kaavaillussa projektissa/ammattikurssissa voisi sitten viitata, että esim. MatikkaZ-kurssilla harjoitellaan differentiaaliyhtälöiden ratkaisumenetelmää jolla projektin ongelma saadaa ratkottua ja vastaavasti matikassa voidaan käyttää sitten projektin esimerkkiä. Eli saadaa vihdoin konkreettisia vastauksia kysymykseen, että "missä näitä tarvitaan". Yhteistyö esim. projektien avulla nähtiin jatkokehittämisen arvoisena, samoin muita mallintamisen arvoisia asioita tunnistettiin useita. Resurssiongelmissa voisi auttaa myös opiskelijoiden käyttö ongelmien muotoilussa, eli annetaan opiskelijoille kurssirajojen meneviä tehtäviä tyyliin: "Etsi talon eristystä ja lämmönsiirtoa kuvaavat yhtälöt/malli" tai "Esitä joku tekninen laite, jonka toimintaa voi kuvata sarjakehitelmän avulla"

Keskusteltiin (taas) palautteesta, jossa tuskaillaan ensimmäisten opintoperiodien suuresta matematiikan ja fysiikan määrästä. Toivottu suurempaa osaa oman alan opintoja heti alkuun motivaation lisäämiseksi.  Pohdittiin mitä osaa matematiikasta voisi siirtää myöhemmäksi. Tuumailtiin, että tällä aikataululla ei tehdä muutoksia, jotka vaikuttavat periodeihin, mutta selvitetään, minkä osan matematiikan opinnoista voisi helpoiten siirtää fuksivuodelta kakkoselle.

Todettiin, että halua on opetuksen järkevöittämisessä eri puolella taloa, meininki on hyvä. Jatketaan yhteistyötä jatkossakin ja tiivistetään ajatustenvaihtoa opetussuunnitelmatyössä.

-KMikko-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti