Työelämätaidoista selkokielellä
Valmistuneiden
kyselyissä (esim. TEK http://www.tek.fi/tutkimus/vastavalmistuneiden-kysely ) vastaajat mainitsevat puutteena sen, etteivät
opinnot valmentaneet riittävästi työelämässä tarvittavia taitoja, kuten
esimies- ja yrittäjyystaitoja, projektinhallintaa, esiintymis- ja neuvottelutaitoja
tai teorian soveltamista käytäntöön.
Useinkaan ei ole kyse siitä, ettei työelämätaitoja harjoiteltaisi opintojen aikana, vaan niitä opitaan esim. erilaisissa ryhmä- ja projektitöissä muun tekemisen ohessa. Näitä yleisiä valmiuksia ei kuitenkaan ole aina kirjoitettu riittävän selkeästi opintojaksokuvauksiin, vaan opiskelijan oletetaan osaavan lukea asiat ”rivien välistä”. Silti myös ns. itsestäänselvyyksiin kannattaa kiinnittää huomiota opintojaksokuvauksia kirjoitettaessa – asiat kun eivät avaudu kaikille samalla tavoin. Melko yksinkertainenkin ryhmätyö voi harjoittaa ongelmanratkaisua, johtamistaitoa, ryhmässä työskentelyä sekä ajan ja projektinhallintaa, ja tämä on syytä kertoa selkokielellä opintojakson osaamistavoitteissa.
Apua työelämävalmiuksien kirjoittamiseen
Kukin opettaja
voi peilata oman opintojaksonsa osaamistavoitteita vaikkapa valmistuneiden tärkeinä
pitämiin työelämätaitoihin (TEK 2012), ja miettiä, mitkä asiat tulevat tavalla
tai toisella esiin omalla opintojaksolla. Näitä seikkoja voi sitten harkintansa
mukaan mainita osaamistavoitteissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti