keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Osaamistavoitteet

Yhtenä osana OPS-työtä kartoitetaan LUT Energialta valmistuvien kandien ja diplomi-insinöörien osaamistavoitteet; mitä jokaisen pitää osata, ja mitä eri alojen (ENTE, YMTE, SÄTE) ja eri syventymiskohteiden osaamistavoitteet ovat. Alla olevissa listoissa on alustavaa näkemystä yleisistä osaamistavoitteista kaikkien LUT Energialta valmistuvien osalta. Lista ei ole läheskään valmis eivätkä osaamisverbit ole joka kohdassa loppuun saakka pohdittuja, mutta juuri sen takia se tuotiinkin blogiin kaikkien kommentoitavaksi. Eli kommentoikaa vapaasti, mitä listasta puuttuu, mitä siinä on liika ja mitä pitäisi muokata.



LUT Energian kandidaatintutkinnon suoritettuaan opiskelija oman pääaineen (SÄTE, ENTE, YMTE) osaamisen lisäksi
  • Osaa muodostaa ja ratkaista ongelmia sopivia matemaattis-luonnontieteellisiä menetelmiä soveltaen:
    • Hallitsee differentiaali- ja integraalilaskennan sekä kompleksilukujen ja vektorilaskennan peruskäsitteet, matriiseihin liittyvät peruslaskutoimitukset, todennäköisyyslaskennan ja tilastotieteen peruskäsitteet. Osaa muodostaa ja ratkaista lineaarisia optimointitehtäviä ja differentiaaliyhtälöitä.
  • Osaa selittää energia- ja sähkötekniikan ilmiöiden fysikaaliset perusteet 
  • Ymmärtää liike- ja yritystoiminnan perusteet, hallitsee investointilaskelmien tekemisen ja osaa tulkita keskeisiä yrityksen ja tilinpäätöksen tunnuslukuja 
  • Osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti sekä äidinkielellään että ainakin yhdellä vieraalla kielellä 
  • Ymmärtää keskeiset eettiset periaatteet opiskelussa, tieteessä ja suunnittelussa 
  • Kykenee toimimaan osana suurempaa työryhmää ja projektia 
  • Osaa ratkaista tasa- ja vaihtovirtapiirejä 
  • Ymmärtää sähkövoimajärjestelmän keskeiset toimintaperiaatteet 
  • Osaa tehdä sähkö-/energia-/ympäristötekniikan perusmittauksia ja ymmärtää mittausepätarkkuuden 
  • Ymmärtää sähkömekaanisten laitteiden keskeiset toimintaperiaatteet 
  • Ymmärtää säätötekniikan peruskäsitteet ja lainalaisuudet 
  • Osaa määritellä keskeisimmät energiamuuntoprosessit ja niiden ympäristövaikutukset 
  • Osaa ratkaista ongelmia oman alansa työtehtävissä käytettävien ohjelmistojen avulla 
  •  Osaa hakea itsenäisesti ja kriittisesti lähdetietoja

LUT Energian DI-tutkinnon suoritettuaan opiskelija (alakohtaisen osaamisen lisäksi)
  • Omaa työssä tarvittavat esiintymis-, puhe- ja neuvottelutaidot
    • Osaa esiintyä erilaisissa ammatillisissa tilanteissa, kuten neuvottelut, esitykset, puheet ja osaa luoda esityksiä ja esittää oman erityisalaansa liittyviä asioita yleistajuisesti
  • Osaa luoda algoritmeja ja ymmärtää miten algoritmista voidaan muodostaa ohjelma. 
  • Osaa käyttää alansa perusohjelmia ongelmanratkaisuun
  • Osaa toimia osana projektia ja hallita omaa projektiaan. Osaa arvioida osaprojektien vaikutuksen kokonaisuuteen. 
  • Osaa soveltaa informaatiolukutaitoa käytännössä ja luoda uutta tietoa muiden käytettäväksi
  • Ymmärtää kansantalouden perusteet ja niiden vaikutukset omaan alaan. 
  • Osaa arvioida ja analysoida liiketaloutta oman erityisalansa kohdalla. 
  • Hallitsee ihmisten, työyhteisön, verkostojen ja projektien johtamisen periaatteet 
  • Ymmärtää immateriaalioikeudet ja niiden vaikutuksen omassa työssään 
  • Osaa analysoida ja arvioida yhteiskunnallista tietoa ja sen vaikutusta omaan alaan liittyvään päätöksentekoon. Tarvittaessa pystyy luomaan ratkaisuja, joilla edesautetaan kestävää kehitystä energia-, ympäristö- ja sähkötekniikassa. 
  • Kykenee arvioimaan abstrakteja, määrittämättömiä ongelmia ja luomaan niihin kestäviä ratkaisuja 
  • Pystyy arvioimaan menetelmien/enrgiantuotantomuotojen/prosessien/laitteiden/jne. elinkaarikustannuksia (sekä euro että ympäristö) 
  • Pystyy arvioimaan Suomen/Euroopan/Maailman energiantuotantoa ja energiavaroja. 
  • Pystyy arvioimaan oman toiminnan välilliset seuraukset ja luomaan inhimillisesti, ympäristöllisesti ja taloudellisesti kestäviä ratkaisuja. 
  • Pystyy analysoimaan ja tarvittaessa luomaan soveltuvin osin tärkeimpiä energia-/sähkö-/ympäristöalan lainsäädäntöä ja normitusta, ml. sähkömääräykset, ympäristömääräykset ja –lainsäädäntö, vaaralliset aineet, painelaitelainsäädäntö. 
  • Pystyy arvioimaan kokonaisuuksia ja luomaan niistä yksinkertaistettuja malleja. 
  • Kykenee nopeasti omaksumaan uusia asioita, taitoja, menetelmiä, osv.



2 kommenttia:

  1. Hyvä osaamistavoiteverbi kuvaa ulospäin näkyvää toimintaa. Muistamisen ja ymmärtämisen sijaan voi käyttää vaikkapa verbejä kuvailla, kertoa, määritellä, luokitella, tulkita, arvioida, tiivistää tai selittää.

    Lisäapua verbien keksimiseen löytyy Opettajan laatuoppaasta sivulta 15
    (intrassa Tietopankki>opetuksen kehittäminen).

    Itse vierastan tunnistaa-verbiä, ellei tunnistamisen sitten ajatella verbalisoituvan jotenkin. Pelkkä lampun syttyminen pään päällä ei kai riitä?

    Laatuopas on myös englanniksi, sitä voi kysellä Hannalta tai Annikka Nurkalta (äkkiseltään en sitä intrasta löytänyt). Englanninkielisiä osaamistavoiteverbejä löytyy runsaasti netistä, helppokäyttöisiä apuvälineitä ovat esim.
    http://www.alline.org/euro/images/bloomwheel.png
    http://www.psy.gla.ac.uk/~steve/best/bloom.html

    Terveisin Hanna

    VastaaPoista
  2. Tää on kyllä hyvä lista ja mainiosti jalostunut jo pelkistä käsitteistä konkreettisten osaamisten kuvaamiseen. Nyt noitten perusteella voi jo tehdä arvioita, että osaako vai eikö ja että missä osassa opintoja noita treenataan.

    Hannan pointti myös hyvä, erityisesti tuo ymmärtää on vaikeasti mitattavissa. Tossa vielä toistamiseen suora osoite tohon oppaaseen, siellä 14 ja 15 sivuille mm. noita hyviä verbejä tuli joskus keräiltyä:
    http://www.lut.fi/documents/10633/29855/lut-opettajan-laatuopas.pdf/bc65885e-b71c-47f4-acc8-a7399c1b22e8

    Mutta tää on tosi hyvä pohja. Nyt vaan laitellaan näitä erikoisalojakin ja klaaneja, moduleita ym. tähän suuntaan

    VastaaPoista